mandag 28. september 2015

Naturen som "lykkepille"

Jeg har tidligere skrevet om hvor mye det betyr for min psyke å være ute i naturen. Jeg får rett og slett en lykkefølelse, som jeg ikke opplever i andre sammenhenger. Bekymringer forsvinner, stresset letter... Det er jo ikke noe nytt at det å være ute er helsebringene, men spørsmålet er HVORFOR? 

Nå har en amerikansk forsker ved navn Gregory Bratman ved Stanford University i California påvist at det å se grønt løv og høre sus fra havet bidrar til at bekymringene dempes. Det mest oppsiktsvekkende er at han mener at bare det å se grønne trær rett utenfor vinduet, også har en helsefremmede effekt. 

De hadde gjort en undersøkelse der de delte en gruppe på 38 personer i to. Ene gruppen skulle gå langs en motorvei - de andre skulle gå tur gjennom en park med blomster og trær. En skanning av hjernen viste at blodgjennomstrømmen var annerledes hos den gruppen som hadde gått i parken, det var færre bekymringer og færre negative tanker enn det man fant hos den andre gruppen.

Konklusjonen var at det skal ikke så mye til, selv korte turer i grønn natur gjør noe positivt for oss og har en effekt på negative tanker.

«Disse resultatene tyder på at tilgjengelig naturområder kan være avgjørende for mental helse i en verden som blir stadig mer urbanisert», konkluderer Bratman og kollegaene i studien.


Jeg merker selv at jeg får ikke samme uttelling når jeg går på tur langs veien, som når jeg går på tur i terrenget. Det gir meg så mye mer. Får jo trim uansett, men det er mest mentalt jeg merker den største forskjellen. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar