fredag 29. august 2014

Å legge ting bak seg

Jeg har store problemer med å legge ting bak meg. Har en tendens til å dvele ved ting som har skjedd og vil så gjerne forstå... Men det er ikke alt man skal eller kan forstå, og dette bør jeg jo innse etterhvert. Fortiden kan man ikke gjøre noe med, men fremtiden kan vi selv forme. Jeg lar jo såret være åpent også ved hele tiden å rive skorpen av, i stedet for å la det gro. Skulle tro jeg likte å pine meg selv. Vet ikke om dette er typisk for oss som er HSP, men vi er jo grublere.

Et veldig fremtredende trekk ved oss er iallefall at vi blir veldig lett såret. Jeg vet at jeg selv kan ta på vei for noe som andre ikke ville brydd seg noe om. Så kan man jo tenke seg hvor tøft det er når man blir såret på måter der andre "normale" også ville reagert. Slike episoder, som ville gått innpå en person uten dette karaktertrekket, føles sterkere og dypere for en HSP.

Man gjør seg mange tanker om ens egen verdi, spesielt når man til stadighet blir et offer for andres mistenksomhet. Så prøver man å legge det bak seg, helt til neste angrep kommer. Da kommer tankene og spørsmålet: hvorfor? Jeg vil så gjerne forstå! At noen, som utad lager et bilde av seg selv som en omsorgsfull person, kan behandle sine medmennesker på en så sjofel måte er for meg ubegripelig. Men jeg skal vel ikke begripe det, hjelper ikke uansett hvor mye jeg legger ned av energi for å forstå det. Det eneste som kommer ut av det er at jeg mister energi, som jeg så sårt trenger for å gå videre. Energi jeg trenger for å komme meg ovenpå slik at jeg ikke sliter ut de som står meg nære... Det har jeg tenkt mye på. Når man står midt oppi det er det lett for å fokusere mest på seg selv. Det gjør jeg jo innimellom nå også, men jeg har i bakhodet at det er ikke bare jeg selv som har det vondt når jeg har det vondt... De rundt meg lider også når de ser at jeg til stadighet går i kjelleren pga andres oppførsel. Eller for å ta det ansvaret på meg selv; når JEG lar andres oppførsel sende meg i kjelleren. Det kan jeg ikke tillate lenger.

Å sette grenser er, som tidligere nevnt, ikke så helt enkelt, men absolutt nødvendig. Det kan gjøre vondt - veldig vondt - men det er noe jeg må tåle. Å vise viljestyrke er også høyst nødvendig. Rart at jeg som hadde så mye viljestyrke før, nå har mistet så mye av den styrken. Men er bare jeg som kan bygge den opp igjen.



1 kommentar:

  1. Det er en stor utfordring å være Hsp'er, og skulle oppdra flere av dem også, men tanken på å skulle miste den dybden i livet som karaktrrtrekket gir, ja det er helt utenkelig. Nøkkelen er å etterhvert klare å se sitt personlighetstrekk som en gave og ikke en forbannelse. ~Pam~

    SvarSlett