torsdag 28. august 2014

Mindfulness

Det er vel en skjebnes ironi at jeg skulle finne meg en psykolog som praktiserer mindfulnessmetoden FØR jeg visste at jeg var høysensitiv, og at en av metodene som faktisk anbefales for oss med dette karaktertrekket, nettopp er mindfulness. Metoden stammer fra Buddhismen, og går i korthet ut på at man observerer følelsene som oppstår på en nøytral måte uten å vurdere de.

Det er ingen "hokus pokus"-metode som kurerer det man måtte ha av smerte i livet, men det hjelper en til å tenke mere klart og nøkternt. Man får mer kontroll over følelseslivet. Ved å skyve bort ubehagelige tanker og følelser, forsterkes de negative følelsene og man gjør bare seg selv en bjørnetjeneste. Ved å ikke prøve å bli noen annen enn den man er, men akseptere seg selv for den man er, blir mulighetene for selvutvikling større.

Mitt problem er at jeg er så opptatt av å prestere at det hindrer meg litt i å observere følelsene mine på en objektiv måte. Tankene kommer i veien på en måte. Dette er noe jeg jobber med. Det er heller ikke enkelt å ta i bruk metoden når man virkelig trenger den for disse "vakthundene" inni meg gjør alt for å motarbeide fremskritt. Eller som jeg sa til psykologen min; enkelte dager er jeg så trøtt at jeg ikke makter noe. Ja, men da kjenner du på trøttheten din da, svarte han meg. Vanskeligere er det ikke. Det jeg har merket er at når jeg virkelig klarer å koble ut, virkelig bare er fullt tilstede, er at alt rundt meg blir så stille. Jeg kan høre klokken tikke på kontoret til psykologen og trafikken utenfor, men likevel er alt rundt meg stille. Eller kanskje det er inni meg det er stille. Jeg kan være urolig inni meg når jeg kommer til han. Men når jeg virkelig klarer å være tilstede i "nuet", kjenne på det som rører seg inni meg, så blir jeg rolig. Målet er at jeg skal klare det også når jeg er hjemme, for meg selv. Jeg vet jeg kan.

Her er lenker til noen sider på nettet om mindfulness:

http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=25977&a=2
http://forskning.no/psykologi/2013/01/derfor-virker-mindfulness

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar